طرح توسعه شهرفرودگاهی امام خمینی(ره)

طرح توسعه شهرفرودگاهی امام خمینی(ره)

مشارکت ناکو، تانا تدبیر طرح مشارکت ایرانی- هلندی می باشد که از سه مشاور ایرانی تانا انرژی، تدبیر عمران ایرانیان و طرح ¬نو اندیشان و مشاور هلندی ناکو (NACO) تشکیل شده است. این مشارکت با بهره مندی از زبده ترین مدیران، کارشناسان و متخصصین صنعت هوانوردی و تجارب ارزشمند در مشارکت بخش خصوصی برای توسعه طرح های بزرگ ملی از سال 1394 به عنوان مشاور مادر شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انتخاب و همکاری خود را با این نهاد دولتی آغاز نموده است. اهداف اصلی حضور این مشارکت در طرح توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و شهر فرودگاهی آن، بازنگری و پالایش طرح جامع توسعه فرودگاه (منطقه هوایی) و شهر فرودگاهی و ترسیم نقشه راه روشن در مسیر توسعه این پروژه ی عظیم ملی می باشد. . فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و شهر فرودگاهی آن از اراضی به وسعت حدوداً 14000 هکتار در منطقه جنوبی شهر تهران به فاصله ای حدود 50 کیلومتر از مرکز شهر برخوردار بوده که مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی بخش مهمی از فرصت های تجاری محدوده‌ی شهر فرودگاهی آن به حساب می آیند و امروزه در تعامل اقتصادی با کلان شهر تهران و سایر شهرهای مجاور از پتانسیل های بزرگ توسعه اقتصادی کشور برخوردار است. مشارکت ناکو، تانا تدبیر طرح بر این باور است که با رهنمود کلان مقامات و مدیران عالی رتبه شرکت شهر فرودگاهی می تواند گام های قابل توجهی در توسعه این پروژه برداشته و در مسیر رسیدن به جایگاه بین المللی آن به عنوان قطب هوایی منطقه نقش ارزشمندی را ایفا نماید.

در این شهر فرودگاهی هزار و 500 هکتار منطقه آزاد تجاری و 2 هزار و 500 هکتار منطقه ویژه اقتصادی و مابقی فاز یک، دو، سه و چهار فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) است.
وی با اشاره به اینکه تاریخچه فرودگاه امام(ره) مربوط به سال 1342 است،‌ بیان کرد: چهار فاز توسعه در فرودگاه داریم که در حال حاضر فاز یک با ظرفیت 6 میلیون مسافر در حال فعالیت است و باند شمالی آن ساخته شده و زیر پرواز رفته است.
مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ترمینال دو این فرودگاه با ظرفیت 20 میلیون مسافر و باند دوم آن در حال ساخت است که لایه اول آسفالت این باند ریخته شده است ضمن آنکه این باند به دلیل اینکه برای هواپیمای ایرباس 380 طراحی شده، باندی منحصر به فرد به شمار می‌رود.
شیرازیان با بیان اینکه در آینده هواپیماهای ایرباس 380 که بزرگتر و دو طبقه هستند، افزایش می‌یابد، توضیح داد: برای پروازهای ترانزیتی در تمامی فرودگاههای بزرگ دنیا در آینده این هواپیماها نشست و برخاست دارند.
وی با اشاره به اینکه سومین باند در فاز سه اجرایی می‌شود، گفت؛ چهارمین ترمینال در قالب ترمینال ترانزیتی با ظرفیت 40 میلیون مسافر دیده شده که ظرفیت کل فرودگاه را در فاز چهارم به 90 میلیون مسافر می‌رساند. همچنین باند چهارم هم در فاز چهار ساخته می‌شود.مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه منطقه آزاد تجاری زیر باند دو و چهار ساخته می‌شود، بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی با مساحت دو هزار و 500 هکتار هم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی ساخته می‌شود.شیرازیان افزود: مابقی زمین‌های فرودگاه به مساحت 6 هزار هکتار برای فعالیت‌های دیگر اقتصادی در نظر گرفته شده است ضمن آنکه سه هزار هکتار هم مربوط به منطقه هوانوردی فرودگاه است.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه پیش رو، قصد داریم تا جابجایی بار را به 10میلیون تن در سال برسانیم، بیان کرد: ترمینال زیارتی فرودگاه امام(ره) تاکنون 17 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ضمن آنکه ما در طراحی تاسیسات زیربنایی سعی کردیم از بهترین مشاوره‌ها‌ استفاده کنیم.شیرازیان در خصوص طرح جامع مصوب فرودگاه اظهار داشت: جابجایی 20 میلیون مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) پیش‌بینی شده، همچنین بیش از 330 میلیارد تومان عملیات عمرانی انجام گرفته است.وی با اشاره به اینکه 55 میلیارد تومان مبلغ قرارداد ترمینال زیارتی است که 20 درصد آن محقق شده است، گفت: برای تکمیل این طرح در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم تا دیگر منابع مالی از طریق جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام گیرد.
شیرازیان گفت: ترمینال زیارتی فرودگاه امام تا دو سال آینده افتتاح می‌شود.
مجری طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه 660 میلیون تومان از مطالبات مشاوران پروژه پرداخت شده است، گفت: بخش زیادی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم و در حال حاضر 103 میلیارد تومان باقی‌مانده که امیدواریم از محل فروش اوراق مشارکت آن را بپردازیم.

 

 راهنمای سایت